Hoeveel koolhydraten per dag?

hoeveel koolhydraten per dag proday

Het lichaam kan weinig koolhydraten opslaan, wat leidt tot gewichtstoename. Hoeveel koolhydraten per dag heeft je lichaam nodig om een gezonde levensstijl te bereiken? Alles over koolhydraten vind je hier. Lees snel verder!

Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten vormen een bron van energie voor het lichaam. Samen met vetten en eiwitten vormen dit de belangrijkste energiebronnen voor de mens. Koolhydraten is een verzamelnaam voor suikers (en zoetstoffen als polyolen), zetmeel en vezels. Per gram leveren koolhydraten 4 calorieën. Deze worden in de maag en darmen omgezet naar glucose en komen in ons bloed terecht. Zo krijgen we energie. Maar koolhydraten doen meer dan alleen energie geven. Suikers geven een zoete smaak aan voeding. Het lichaam kan weinig glucose opslaan. Meer koolhydraten eten dan je lichaam verbruikt leidt tot een toename in lichaamsvet.

Waar zitten koolhydraten in?

Niet alle koolhydraten in onze voeding zijn hetzelfde. Er bestaat een onderscheid tussen snelle koolhydraten en langzame koolhydraten. Hoe langzamer je bloedsuiker stijgt, hoe beter. Langzame koolhydraten worden door je lichaam trager verteerd dan snelle koolhydraten. Goede koolhydraten voedingsmiddelen zijn niet of nauwelijks bewerkt. Snelle koolhydraten worden snel opgenomen in je bloed, waardoor je hoge pieken in je bloedsuiker krijgt. Snelle suikers kan je ongeremd blijven eten. Hierdoor krijg je vaak teveel calorieën binnen en kom je aan in gewicht.

Producten met goede koolhydraten

  • Havermout
  • Speltbrood
  • Quinoa
  • Peulvruchten
  • Zilvervliesrijst
  • Fruit
  • Groenten
  • Noten

Producten met slechte koolhydraten:

  • Aardappelen
  • Witte rijst
  • Pasta
  • Wit en volkoren brood
  • Mais
  • Frisdranken
  • Junkfood
  • Koek

Hoeveel koolhydraten per dag?

In een ongezonde levensstijl eet je te veel koolhydraten en vetten. Dit zijn de grote boosdoeners die zorgen voor overgewicht. We raden aan om minder koolhydraten te eten en meer eiwitten. Deze eiwitten zorgen dat je tijdens jouw dieet geen spiermassa gaat verliezen maar wel je doel kunt behalen en deze ook kunt behouden. 

Het is niet goed om helemaal geen koolhydraten binnen te krijgen. Bij het proteïnedieet van Proday wordt het aantal koolhydraten per dag beperkt tot 45 gram. Maar niet alle koolhydraten worden meegeteld. Je telt alleen de netto koolhydraten tijdens het volgen van het proteïne dieet. Netto koolhydraten bereken je door het aantal polyolen (zoetstoffen) van het totaal aantal koolhydraten af te trekken. Polyolen leveren namelijk minder calorieën.

Recepten zonder koolhydraten

Tijdens het proteïnedieet is het altijd toegestaan om groenten te eten. Niet alle groenten leveren weinig koolhydraten. In deze lijst van toegestane groenten kun je per fase zien welke groenten je mag eten.

Op onze blog kun je recepten zonder koolhydraten vinden om gevarieerd te blijven eten. Omdat het lastig kan zijn om bij te houden hoeveel koolhydraten ieder product bevat, hebben we proteïne producten ontwikkeld die vaak minder koolhydraten bevatten maar even lekker smaken. Veel van onze producten bevatten meer eiwitten en minder koolhydraten. Bekijk eens onze proteïne repen, proteïne desserts of proteïne snacks die vaak minder calorieën bevatten! Calorieën tellen wordt verleden tijd!

Nieuw!

full_dranken-pakket.jpg
Dranken pakket
(Set 15 stuks)
✓ 
20% korting

Maandaanbieding

full_proteine-dieet-exlusive-pakket.jpg
Exclusive Pakket

✓ 20% korting
Lees meer over Afterpay   Lees meer over Thuiswinkel Waarborgpayment logos
Alle prijzen zijn incl. BTW.
0