10 tips om een positieve mindset te ontwikkelen

We weten allemaal dat gezonde keuzes een positieve bijdrage leveren aan je gezondheid. Iedere dag weer hebben we tientallen keuzes die bijdragen aan onze leefstijl. Eigenlijk is alles wat we doen onderdeel van onze leefstijl. En in het vormgeven van die leefstijl heb je altijd een keuze. Kies ik voor een zak chips of voor een zak worteltjes? Neem ik de roltrap of de trap? Ga ik naar de sportschool of kijk ik Netflix vanavond? Iedere keuze die je maakt, is onderdeel van je leefstijl.

banner positieve mindset

De keuzes die je vandaag maakt, beïnvloeden hoe je je morgen voelt

Iedere keuze die je vandaag maakt, heeft een indirect of direct op morgen en de verdere toekomst. Zo maakt het een groot verschil of je iedere dag naar je werk fietst of met de auto gaat. De eerste stap is om je bewust te worden van de keuzes die je hebt. In dit artikel gaan we dieper in op het ontwikkelen van een positieve mindset. De manier hoe je naar situaties kijkt en ermee omgaat, is bepalend voor de keuzes die je maakt.

Artikelenreeks om jou te helpen naar een gezonder en fitter leven

Dit artikel is onderdeel van een artikelenreeks bestaande uit 5 artikelen. Dit is het eerste deel van de artikelenreeks. De artikelen hebben als doel om jou te helpen bij het ontwikkelen en te behouden van een gezonde leefstijl. Dit doen we stapje voor stapje! Rome was ook niet in één dag gebouwd dus verwacht ook niet van jezelf dat je snel resultaat behaalt. Het gaat om duurzame gedragsverandering.

Duurzame gedragsverandering

Duurzame gedragsverandering wil zeggen: kleine stapjes verspreid over een langere periode om een groter doel te bereiken. En dat doel is namelijk het ontwikkelen van een gezonde leefstijl. Een gezonde leefstijl draagt bij aan een hoger geluksniveau, een langer, gezonder en gelukkiger leven en meer energie en productiviteit gedurende de dag. Met een gezondere leefstijl zul je merken dat je meer energie hebt dan voorheen, weerbaarder bent voor tegenslagen en beter voet bij stuk kunt houden om keuzes te maken die in JOUW belang zijn. Je bent minder beïnvloedbaar door keuzes van buitenaf.

Deel 1 van de artikelenreeks gaat over het ontwikkelen van een positieve mindset. Vanuit deze positieve mindset, zul je zien dat je bewuster bent geworden van de keuzes die je hebt en van wat jij daadwerkelijk belangrijk vindt. Hieronder vind je de 10 tips! Lees je mee?

Banner proday positieve mindset man

10 Tips om een positieve mindset te ontwikkelen

Tip 1: Denk na en noteer wat jij belangrijk vindt

Vaak zijn we geneigd om met de stroom mee te gaan. We bewegen in een richting waarin veel andere mensen ook bewegen. Dat is vertrouwd en makkelijk. Wij mensen zijn nou immers kuddedieren. Toch is het goed om eens stil te staan bij wat jij nou echt belangrijk vindt. Voor mij werkt het altijd goed om te letten op wat het met mij doet als ik over bepaalde dingen nadenk. Ik weet dat ik iets belangrijk vind als ik er energie van krijg en er meer over wil weten. Denk bijvoorbeeld eens aan de volgende onderwerpen:

  • gezonde voeding
  • verse producten
  • een nieuwe sport beoefenen
  • in het bos wandelen
  • naar het strand gaan
  • zwemmen
  • biologisch eten
  • lokaal eten
  • een goede nachtrust
  • meer bewegen
  • vegetarisch eten
  • plezier maken
  • ontspanning
  • een boekje lezen
  • de natuur

Neem hier echt de tijd voor en noteer wat jij belangrijk vindt. Je kunt bijvoorbeeld ook een mindmap maken met jouw naam in het midden en daaromheen de dingen die jij belangrijk vindt.

Tip 2: Droom weg over de doelen die jij wilt bereiken en noteer vervolgens 3 droomdoelen die jou energie geven (en die haalbaar zijn)

Ja, dromen mag echt! Neem eens een uurtje de tijd om lekker weg te dromen en doe dit dan ook echt. In onze drukke levens vergeten we vaak om te dromen. Maar juist dromen en actief nadenken over de dromen die we hebben, zorgt voor nieuwe inzichten en inspiratie. En met die inzichten en inspiratie komen we in actie.

Begin met wegdromen en noteer alle dromen die je hebt. Alles is mogelijk in deze fase van jouw dromenonderzoek. Wanneer je uitgedroomd bent en alle onrealistische en realistische dromen hebt opgeschreven, noteer je vervolgens 3 droomdoelen die jij zou willen realiseren in jouw leven. Bij het opschrijven van deze 3 droomdoelen is het belangrijk dat de droomdoelen zowel jou energie geven als haalbaar zijn. Je kunt bijvoorbeeld onmogelijk als droomdoel hebben: ik wil een zeemeermin zijn, maar je kunt wel als droomdoel hebben dat je vaker wilt zwemmen als een zeemeermin.

Tip 3: Zet jezelf altijd op de eerste plaats

Denk bij alles wat je doet: ‘Doe ik dit voor mezelf of doe ik dit voor iemand anders?’ en ‘Moet ik dit écht doen of moet ik dit van mezelf doen?’ Jezelf op de eerste plaats zetten is absoluut niet egoïstisch. Je zou pas egoïstisch zijn als je niet goed voor jezelf zorgt maar wel voor anderen! Eerst goed voor jezelf zorgen en dan pas voor anderen zorgen. Wanneer het goed gaat met jou, gaat het ook goed met anderen. Je wordt een bron van energie en positiviteit. Wanneer je keuzes maakt in het kader van ‘zelfzorg’, zullen anderen dit aan je merken en meegaan in jouw positieve vibe.

Natuurlijk is het soms belangrijker om anderen op de eerste plaats te zetten. Bijvoorbeeld een vriend of vriendin met liefdesverdriet, een collega die jouw hulp hard nodig heeft of een familielid dat even niet zo lekker in zijn of haar vel zit. Maar over het algemeen is het het belangrijkst om eerst goed voor jezelf te zorgen en dan pas voor anderen te zorgen. Je kunt immers onmogelijk liefde geven aan anderen als je deze liefde niet eerst aan jezelf kunt geven.

Tip 4: Denk in oplossingen in plaats van in problemen

Dit is een grote uitdaging! We zijn snel geneigd om te denken in problemen in plaats van in oplossingen. Dit komt omdat we dat zo gewend zijn te doen. We denken vaak dat iets moeilijk of onmogelijk is en laten het dan maar voor wat het is. Zonde! Want er is eigenlijk zoveel mogelijk. Laat ik dit illustreren aan de hand van een voorbeeldje!

Stel dat je vegetariër wilt worden. Je denkt dat dit onmogelijk is omdat je gezin wel vlees wil blijven eten, het een lastige opgave wordt wanneer je uiteten gaat en andere familieleden en vrienden je keuze niet begrijpen. Je denkt nu in problemen. Zodra je in oplossingen denkt, kijk je er op een andere manier naar. Namelijk als volgt: je gezin kan gewoon vlees blijven eten, jij bakt namelijk een stukje vegetarisch vlees in een ander pannetje. Je belt van tevoren naar het restaurant waar je wilt eten en vraagt naar de vegetarische opties of je zoekt online naar de menukaart. Je legt aan vrienden en familieleden uit dat je deze keuze bewust hebt gemaakt en dat zij mogen vinden wat ze ervan vinden maar dat jij blij bent met jouw keuze. Het is inderdaad even een zoektocht en het kost hier en daar wat moeite om uit te leggen maar je denkt inmiddels in oplossingen in plaats van in problemen! En dat is eigenlijk met alles mogelijk, niet alleen met bovengenoemd voorbeeld.

Tip 5: Wees je ervan bewust dat je altijd een keuze hebt

Vanaf het moment dat je opstaat totdat je in slaap valt, heb je een keuze bij alles wat je doet!

Hoe begint jouw dag? Sta je op en sjees je je snel in je outfit of neem je de tijd om rustig te ontbijten en wat te bewegen? Neem je de auto of pak je de fiets naar je werk? Drink je jouw koffie of thee met of zonder suiker?  Wat drink je gedurende de dag? Drink je frisdrank of hydrateer je jezelf met water, koffie en thee (zonder suiker!)? Wat voor tussendoortje neem je? Een chocolate cookie of een gezonde reep? Een handje noten of een handje winegums?  Wat eet je als lunch? Maak je voor of na de lunch een ommetje? Probeer je iedere dag 30 minuten matig intensief te bewegen of plof je bij thuiskomst direct op de bank? Ga je op de fiets naar de supermarkt of pak je toch even snel de auto? Wordt het vanavond een diepvriespizza of maak je binnen een handomdraai een lekkere pasta? Maak je nog een avondwandeling of gaat de tv aan en niet meer uit?

Kortom, je hebt enorm veel keuzes! Iedere beslissing die je maakt, kun je bewust maken door te kiezen voor de optie die bijdraagt aan het bereiken van jouw doelen. Bewustwording is key!

Tip 6: Schrijf voor jezelf iedere morgen een intentie op

Door iedere ochtend een intentie op te schrijven voor die dag, word je je bewuster van de kleinste stappen die je zet in de richting van jouw doel. Een intentie is iets wat je jezelf voor die dag voorneemt. Enkele voorbeelden van dagintenties:

Mijn intentie vandaag is om zoveel mogelijk stappen te zetten.

Mijn dagintentie is om de trap te nemen in plaats van de roltrap.

Het is vandaag mijn intentie om niet op een lege maag boodschappen te doen omdat ik dan altijd te veel ongezonde snacks koop.

Het is vandaag mijn intentie om 3 korte pauzes te nemen waarin ik een stukje ga lopen.

Mijn intentie vandaag is om voor 23:00 uur op bed te liggen.

Koop een leuk notitieschriftje waarin je jouw dagintenties kunt noteren.

Notitieschrift maandplanner telefoon en wekker

Tip 7: Reflecteer aan het einde van de dag op wat er goed is gegaan en wat je de volgende keer anders wilt doen

Kijk in de avond of het is gelukt om jouw dagintentie waar te maken. Noteer in een ander schriftje wat er die dag allemaal goed is gegaan en wat je de volgende keer graag beter wilt doen. Een voorbeeld:

Het is vandaag gelukt om mijn dagintentie waar te maken. Ik heb 12.334 stappen gezet vandaag. Dat is meer dan mijn gemiddelde. Ik heb ook vaker de trap genomen en ben lopend boodschappen gaan doen in plaats van met de auto. Het is mij alleen nog niet gelukt om gezonde boodschappen te kopen. Ik kwam namelijk in de verleiding om croissantjes te kopen en een pak Oreo’s. Ik wil dit graag anders doen in de toekomst maar ik weet nog niet zo goed hoe. Ik ga de volgende keer proberen om de broodafdeling en de koekafdeling over te slaan.

Tip 8: Wees niet boos of teleurgesteld in jezelf als iets niet is gegaan zoals je wilde dat het ging

Bij deze tip is het belangrijk om niet te streng te zijn voor jezelf. We stellen soms doelen en strenge eisen aan onszelf die niet realistisch zijn en we eerder ervaren als iets wat moet dan iets wat we willen. Gewoonweg geven de dingen die we willen ons energie. Het kan dan flink balen zijn als iets wat we willen niet is gegaan zoals we wilde dat het ging. Wees echter niet boos op jezelf als het niet is gegaan zoals je wilde maar bedank jezelf! Zeg tegen jezelf: ‘Ik heb mijn best gedaan. Het is helaas niet gegaan zoals ik wilde maar er komen nog kansen genoeg. De volgende keer probeer ik het gewoon weer.’ Het werkt namelijk juist DEMOTIVEREND als we boos worden op onszelf of teleurgesteld in onszelf. Wees daarentegen juist lief voor jezelf en denk: ‘Morgen weer een dag!’

Tip 9: Geloof in jezelf, maar echt!

Zie jezelf als iemand die alles kan waarmaken wat je maar wilt. Je kan ook echt alles waarmaken wat je maar wilt. De basis om dat in te zien is geloof en vertrouwen. Geloof en vertrouwen in jezelf! Je bent een bijzonder krachtig mens dat in staat is om te verwezenlijken wat je maar wilt (oké, niet alles maar wel heel veel). Sommige dingen zijn natuurlijk niet realistisch, zoals: ‘Ik zou willen dat ik morgen 10 kilo ben afgevallen,’ maar je kunt wel in jezelf geloven dat je 10 kilo kunt afvallen. Geloof en vertrouwen liggen aan de basis voor het nastreven van jouw doelen. Geloof dan ook echt in jezelf. En soms is dat makkelijker gezegd dan gedaan maar met voorgaande tip in je achterhoofd, komt dat vast helemaal goed!

Tip 10: Accepteer de verschillen tussen jou en anderen en probeer zo min mogelijk te vergelijken

We zijn nogal snel geneigd om ons leven met dat van anderen te vergelijking. De verleiding om dat te doen is groot en veelal gebeurt dit ook automatisch. Zonder dat we het doorhebben of willen, vergelijken we onszelf en ons leven met dat van anderen. Op televisie, in tijdschriften, op social media, op straat, in de trein, bus, metro, continue vergelijken we onszelf met anderen. En dat kan nogal inbreuk doen op ons zelfvertrouwen. Wees je ervan bewust dat ieder mens anders is, jij dus ook! En probeer de verschillen te accepteren. Jij bent anders dan iedereen. Dat maakt jou uniek.

Jij hebt andere interesses, voorkeuren, hobby’s, smaakbelevingen, behoeftes, enzovoort. En juist daarom is het goed om je af te vragen of dit bij jou past? Past deze sport bij mij? Past dit voedingspatroon bij mij? Wil ik gaan hardlopen of houd ik juist van een teamsport? Vind ik schilderen leuk of ben ik liever buiten? Je hoeft niet alles leuk te vinden wat anderen leuk vinden. Je bent een uniek individu met eigen behoeftes, voorkeuren en verlangens. Wees je daar bewust van en accepteer de verschillen tussen jou en anderen. Natuurlijk kun je iets leuk vinden wat anderen doen. Dat kan heel motiverend werken mits het daadwerkelijk iets is wat je leuk vindt.

artikelenreeks banner


Met deze 10 tips leg jij de basis voor een positieve mindset. Gun jezelf de tijd om deze mindset te ontwikkelen. Het gaat niet vanzelf, je zult eraan moeten werken. Print de tips eventueel uit en plak ze op de koelkast. Zo word je er altijd aan herinnerd.

Meer tips lezen?

Dit artikel is het eerste deel van de vijf delen van de artikelenreeks. In het volgende artikel gaan we in op het maken van bewuste voedingskeuzes. Deze artikelenreeks helpt jou bij het bereiken en behouden van een gezonde leefstijl. Over een tijdje publiceren we deel 2 van de artikelenreeks. Houd onze blog dus goed in de gaten!

Nieuw!

full_dranken-pakket.jpg
Dranken pakket
(Set 15 stuks)
✓ 
10% korting

Maandaanbieding

full_proteine-dieet-exlusive-pakket.jpg
Exclusive Pakket

✓ 20% korting
Lees meer over Afterpay   Lees meer over Thuiswinkel Waarborgpayment logos
Alle prijzen zijn incl. BTW.
0