Eiwitten, wat doen ze eigenlijk?

Eiwitten zijn uitstekende bouwstoffen voor je lichaam. Logisch dat ze in de belangstelling staan. Proteïneshakes zijn tegenwoordig overal te koop en worden allang niet meer alleen door fanatieke bodybuilders gedronken. Maar wat doen eiwitten eigenlijk in je lichaam?

Bouwstoffen voor je lichaam

Om goed te kunnen functioneren heeft je lichaam naast brandstof ook bouwstoffen nodig. Eiwitten zijn uitstekende bouwstoffen. Zo gebruiken je spieren (ook je hart is een spier!) eiwitten om te herstellen na geleverde inspanning. Je immuunsysteem heeft eiwitten nodig om afweerstoffen aan te maken. Eiwitten spelen een rol in de stofwisseling en maken deel uit van sommige hormonen. Je begrijpt het al, eiwitten zijn een belangrijke stof voor je lichaam.

Waar zitten eiwitten in?

Zowel dierlijke als plantaardige producten zijn een bron van eiwitten. De dierlijke eiwitten uit vlees, vis, zuivel en eieren zijn voor het lichaam goed op te nemen. Ze bevatten alle aminozuren (bouwstoffen van eiwitten) en worden daarom ook wel hoogwaardige eiwitten genoemd. Vooral vis levert veel hoogwaardige eiwitten.

Plantaardige producten als groenten, granen, paddenstoelen, noten en zaden bevatten wel eiwitten, maar niet alle aminozuren. Eet je geen dierlijke eiwitten, dan is het de kunst om de juiste plantaardige eiwitten te combineren. Zo leveren granen en peulvruchten – rijst met kikkererwten of linzen bijvoorbeeld - samen wel volwaardige eiwitten op. Ook zeewieren zoals chlorella en spirulina bevatten veel goed opneembare eiwitten.

Hoeveel eiwitten heb je nodig?

Hoeveel eiwitten een mens nodig heeft verschilt. Over het algemeen kun je zeggen dat je tussen de 1 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig hebt. Voor actieve mensen is dit 1,5 gram en voor serieuze bodybuilders meer dan 2 gram.

Gezonde leefstijl en eiwitten

Je wilt gezonde leefstijd bereiken, dan helpt het om meer plantaardige of dierlijke eiwitten aan je dieet toe te voegen en je koolhydraten voornamelijk uit groenten te halen. Koolhydraten worden gebruikt om je lichaam van energie te voorzien, eiwitten daarentegen worden voornamelijk gebruikt bij het herstel en opbouw van spieren. Ze kunnen ook worden gebruikt als brandstof echter kost het afbreken van eiwitten het lichaam meer energie en tijd. En stijgt de bloedsuikerspiegel door het eten van eiwitten niet of nauwelijks.

Eiwitdieet van Proday is slim

Bij het proteïnedieet van Proday ga je anders eten dan dat je nu doet. Je eet nu te veel vetten en koolhydraten, je krijgt te veel energie binnen dat je lichaam gaat opslaan. Je komt dus aan. Bij het Proday dieet zal de hoeveelheid vetten en koolhydraten worden verlaagd en eiwitten worden verhoogd. Hierdoor krijgt je lichaam minder brandstof binnen. In de 1e fase zal de hoeveelheid vetten en koolhydraten drastisch worden verlaagd. Doordat je hoogwaardige eiwitten eet, verbrandt je lichaam geen eiwitten uit je spieren en blijft je spiermassa intact. Slim, want spieren wil je juist niet verliezen. Met de producten en menu's van Proday hoef je je hoofd ook niet te breken over wat je wel of niet mag eten. Wel zo gemakkelijk!

Nieuw!

full_dranken-pakket.jpg
Dranken pakket
(Set 15 stuks)
✓ 
20% korting

Maandaanbieding

full_proteine-dieet-exlusive-pakket.jpg
Exclusive Pakket

✓ 20% korting
Lees meer over Afterpay   Lees meer over Thuiswinkel Waarborgpayment logos
Alle prijzen zijn incl. BTW.
0